Ένα μήνυμα για τη 6η Μαρτίου-Η ομάδα του Δημοτικού
Σχολείου Βοχαϊκού ενώνει τη φωνή της
κατά του Σχολικού Εκφοβισμού
Το Δημοτικό Σχολείο Βοχαϊκού δηλώνει παρόν και ενώνει τη φωνή του κατά του σχολικού εκφοβισμού – κανένα παιδί να μη νιώθει μόνο του!
Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός;
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια επαναλαμβανόμενη επιθετική συμπεριφορά που έχει ως στόχο να προκαλέσει φόβο, πίεση ή κοινωνικό αποκλεισμό σε ένα παιδί. Δεν αφορά μόνο τη σωματική βία, αλλά μπορεί να εμφανιστεί με πολλές μορφές:
Λεκτική βία (κοροϊδία, προσβολές, απειλές, αστεία)
Σωματική επιθετικότητα
Κοινωνικός αποκλεισμός (απομόνωση)
Διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying)
Διάδοση φημών ή δημόσια ταπείνωση
Γιατί είναι σημαντικό να μιλάμε για τον σχολικό εκφοβισμό
Η σιωπή επιτρέπει στο πρόβλημα να συνεχίζεται. Όταν τα παιδιά αισθάνονται ότι δεν ακούγονται ή φοβούνται να μιλήσουν, ο εκφοβισμός εντείνεται. Η ενημέρωση, η ενσυναίσθηση και η σωστή καθοδήγηση αποτελούν βασικά εργαλεία πρόληψης.
Η θέση της ομάδας μας
Ως ομάδα που έχει όραμα ένα δημοκρατικό σχολείο με χαρούμενους δασκάλους, ευτυχισμένα παιδιά και ικανοποιημένους γονείς, θεωρούμε ότι η αλλαγή ξεκινά από μικρές καθημερινές πράξεις κατανόησης και καλοσύνης. Έτσι, συμβάλουμε όλοι στη δημιουργία ενός σχολικού περιβάλλοντος χωρίς φόβο, με περισσότερη ασφάλεια, σεβασμό και υπευθυνότητα όπου κάθε παιδί ανήκει, μαθαίνει, ονειρεύεται.
Οι δράσεις μας!
ΣΤ ΤΑΞΗ: «Για πλάκα το κάνω»
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ΄ τάξης, σε συνεργασία με τη δασκάλα τους, συζήτησαν για τα «αστεία» που τελικά δεν προκαλούν γέλιο, για τα πειράγματα που πληγώνουν και για τη δύναμη που έχουν τα λόγια όταν μετατρέπονται σε ψυχολογική βία. Μέσα από συνεργατικές δραστηριότητες και δημιουργικό πειραματισμό, προετοίμασαν και παρουσίασαν το θεατρικό έργο του εκπαιδευτικού πληροφορικής του σχολείου μας, Ν. Φραγκάκη, «Για πλάκα το κάνω». Η παράσταση πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 27/2, από τις 12:25 έως τις 13:00, μπροστά στους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μας, καθώς και στους γονείς τους.
Ε ΤΑΞΗ Τρία κόμικς: «Το καλύτερο δίδυμο», «Η αγάπη πάντα νικά», «Έγιναν φίλοι»
Οι μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης του Δημοτικού δημιούργησαν τρία ξεχωριστά κόμικς με θέμα τη σχολική βία: «το καλύτερο δίδυμο», «η αγάπη πάντα νικά», «έγιναν φίλοι». Μέσα από εικόνες και διαλόγους παρουσίασαν περιστατικά εκφοβισμού, αλλά και τρόπους αντιμετώπισής του. Στη συνέχεια, δραματοποίησαν τις ιστορίες τους, ζωντανεύοντας τους ήρωες πάνω στη σκηνή. Με απλό και κατανοητό τρόπο έδειξαν πώς αισθάνεται κάποιος/α που φοβάται, που στενοχωριέται , που είναι μόνος/η. Η παρουσίασή τους πραγματοποιήθηκε μπροστά σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου μεταφέροντας ένα δυνατό μήνυμα κατά της βίας και υπέρ της αποδοχής, της φιλίας και της αλληλεγγύης.
Δ ΤΑΞΗ «ΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ»
Με τους μαθητές/τριες της Δ τάξης δώσαμε έμφαση στην πρόληψη προβλημάτων συμπεριφοράς, επικεντρώνοντας στην ανάπτυξη των θετικών συμπεριφορών των μαθητών/τριών. Έτσι μιλήσαμε για αξίες/θεμέλια και κοινωνικές δεξιότητες με τις οποίες «χτυπάμε», διώχνουμε, τη βία όχι μόνο από το σχολείο μας αλλά και από την οικογένειά μας και τη γειτονιά μας:
1.Σκεφτήκαμε τι θέλουμε να βλέπουμε και να ακούμε στο σχολείο μας (όραμα): χαρούμενα παιδιά, ευχαριστημένους δασκάλους και ικανοποιημένους γονείς.
- Πώς θα το πετύχουμε αυτό; Καθορίσαμε τις αξίες/θεμέλια που θα στηριχτούμε για να πετύχουμε το όραμα αυτό: ΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ
- Δημιουργήσαμε καθημερινές πράξεις και συνθήματα για το ΠΩΣ ΔΕΙΧΝΟΥΜΕ τις αξίες αυτές στους φίλους μας, στους δασκάλους μας, στους γονείς μας, στη γειτονιά μας.
Έτσι φτιάξαμε (με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού των εικαστικών) τα δύο παιδιά: τον ΣΕΒΑΣΜΟ και την ΥΠΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ
Γ Τραγούδι: «Τα δυνατά ΌΧΙ»
Οι μαθητές/τριες της Γ τάξης πλαισίωσαν με ένα τραγούδι την παρουσίαση των μαθητών της Δ τάξης. Το τραγούδι αυτό το έγραψαν μαζί με τη δασκάλα τους και το μελοποίησε ο εκπαιδευτικός ΤΠΕ του σχολείου Ν. Φραγκάκης.
Τα δυνατά ΌΧΙ
Θέλω να μην παίζω μοναχό
με φίλους να περνάω τον καιρό
η φιλία είναι υγεία και χαρά |x2
και αξίζει σε όλα τα παιδιά |x2
Όχι λέω στην κοροϊδία
όχι στη σωματική τη βία
όχι δεν χάνω τον έλεγχό μου
όχι θα πω στις βρισιές σου
όχι θα πω στις κλωτσιές σου
Συμπεριφορά έχω σωστή
Το δίκαιο έχω στην κορφή
Τρέχω γράφω παίζω κολυμπώ
το δίκαιο όμως πάντα κυνηγώ
του κανόνες έχω στην κορφή |x2
Συμπεριφορά έχω σωστή |x2
Όχι λέω στην κοροϊδία…
Κι όταν παίζω κάπου στην αυλή
Δεν ξεχνιέμαι ούτε μια στιγμή
του κανόνες έχω στην κορφή |x2
Συμπεριφορά έχω σωστή |x2
Όχι λέω στην κοροϊδία…
B2 “Ο ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΣΤΟΡΑΣ ΚΑΙ Η ΗΧΩ”
Οι μαθητές/τριες του Β2 τμήματος υλοποίησαν μια οργανωμένη εκπαιδευτική παρέμβαση με αφορμή το κείμενο «Ο μικρός κάστορας και η ηχώ» από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Α΄-Β΄ Δημοτικού.
Αρχικά, οι μαθητές διάβασαν και επεξεργάστηκαν το κείμενο στην τάξη. Στη συνέχεια, παρακολούθησαν το παραμύθι μέσω της πλατφόρμας YouTube, γεγονός που συνέβαλε στην καλύτερη κατανόηση της πλοκής και στην ενίσχυση του ενδιαφέροντός τους.
Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που ακολούθησαν, οι μαθητές:
- συμμετείχαν σε οργανωμένη συζήτηση σχετικά με τη σημασία της φιλίας, της αποδοχής και της ενσυναίσθησης,
- ανέδειξαν τη σπουδαιότητα λέξεων και αξιών όπως «συνεργασία», «αγάπη», «φιλία», «βοήθεια» και «σεβασμός» συνδέοντάς τες με παραδείγματα από την καθημερινή σχολική ζωή,
- δημιούργησαν θεματικές καρτέλες με λέξεις και μηνύματα που προάγουν τον σεβασμό και τη θετική συμπεριφορά,
- κατασκεύασαν «το κουτί του παραμυθιού», μέσα από το οποίο αποτύπωσαν τα βασικά στοιχεία και τα μηνύματα της ιστορίας,
σχεδίασαν και παρουσίασαν ομαδική αφίσα με το σύνθημα «ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ – ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ»
Ως επιστέγασμα της δράσης, οι μαθητές επέλεξαν και τραγούδησαν το τραγούδι «Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο», ενισχύοντας συμβολικά το μήνυμα της ελπίδας, της συνεργασίας και της δύναμης που έχουν τα παιδιά να διαμορφώνουν ένα σχολείο χωρίς φόβο και αποκλεισμούς.
B1: «Ο Τοποτίπ: Με πειράζουν στο σχολείο»
Οι μαθητές/τριες της Β1΄ τάξης προσέγγισαν το θέμα του σχολικού εκφοβισμού μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου «Ο Τοποτίπ: Με πειράζουν στο σχολείο». Εμπνευσμένοι από την ιστορία, ζωγράφισαν την αγαπημένη τους σκηνή, κατέγραψαν τι τους άγγιξε περισσότερο και δημιούργησαν δυνατά συνθήματα κατά του εκφοβισμού. Επίσης έφτιαξαν και ένα «βιβλιοκουτί»: σε ένα κουτί από παπούτσια (το οποίο ζωγράφισαν) έβαλαν μέσα αντικείμενα που τους έκαναν εντύπωση από την ιστορία, τα οποία έφεραν από το σπίτι τους. Δύο μαθήτριες παρουσίασαν σε όλο το σχολείο το κουτί με τα αντικείμενα (τι συμβόλιζαν στην ιστορία και γιατί τα επέλεξαν).
Α: «Το Δέντρο Καλών Πράξεων»
Οι μαθητές/τριες της Α Δημοτικού, κατασκεύασαν χάρτινες καρδιές, μέσα στις οποίες έγραψαν από μία καλή πράξη που θα επιθυμούσαν να πραγματοποιήσουν μαζί με τους συμμαθητές τους στο σχολείο. Στη συνέχεια, οι καρδιές τοποθετήθηκαν στο ζωγραφισμένο δέντρο που κοσμεί τον τοίχο του σχολείου, δημιουργώντας το «Δέντρο Καλών Πράξεων». Κάθε Δευτέρα, μετά την προσευχή, θα επιλέγεται και θα ξεκρεμιέται μία καρδιά. Οι μαθητές θα διαβάζουν μεγαλόφωνα την καλή πράξη που αναγράφεται και θα ενθαρρύνουν όλο το σχολείο να την υλοποιήσει κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.


































